Habari sa safari part II

#10 Mini Habari sa safari Part IILieve allemaal,

Zoals jullie waarschijnlijk al weten was ons vorige verhaal nog niet af. We waren met onze eerste tour geëindigd in Vic Falls en daar eindigde het verhaal ook, maar we begonnen twee dagen later met onze tweede tour. Vanuit de Vic Falls, reden we via Botswana naar Johannesburg en vanuit daar vlogen we naar Kaapstad. We hopen dat jullie het nog leuk vinden om onze verhalen te lezen, ze worden er niet korter op.. ;)

Botswana
Vanuit Vic Falls vertrokken we met onze nieuwe groep naar Botswana. We reden in een korte tijd naar Chobe National Park. Met z’n allen gingen we op safari en hoopten de nummer 5 te spotten van de big five. Helaas zochten we en keken we overal rond, maar we zagen nauwelijks dieren. Tot er via de radio doorgegeven werd dat er ‘iets’ te zien was. Zo snel als we konden (soms iets te snel, achterin de auto vlogen we soms een halve meter omhoog) gingen we naar de locatie die doorgegeven was. Wij hadden geen idee waar we naartoe reden, maar we wisten dat er iets bijzonders moest zijn, en dat betekent meestal een katachtige of een neushoorn. Het bleek wilde honden! Gaaf, die hadden we nog nooit gezien, wat lijken ze schattig, maar in een groep kunnen ze heel gevaarlijk zijn.

In de middag deden we een sunset cruise en zagen we meer dan tijdens het rijden. Giraffen, olifanten, nijlpaarden, krokodillen en nog veel meer. Leuk! Hier nog een spannend filmpje over een bootcruise over de Chobe-rivier en nijlpaarden… Dan snap je ons verhaal later nog beter!

Vanuit Chobe reden we naar Maun, dé plek om naar de Okavango Delta te gaan. Onze groep splitsten op, de ene groep ging richting een kampeerplaats aan de rand van de Okavango delta en wij gingen met een groep in een klein vliegtuigje naar een tented lodge in het midden van de delta op een eiland van 1km bij 2km omringend door nijlpaarden en krokodillen. Het uitzicht van de lodge was onbeschrijfelijk. Maar ik ga het toch proberen. Vanuit het restaurant en tegelijkertijd de plek om te relaxen, keken we over een rivier waar ruim 15 nijlpaarden lagen. Soms heel rustig, op andere momenten vlogen ze elkaar aan, bromden ze naar elkaar of bemoeiden zich met een krokodil die langs zwom. Het riet was hoog en groen waar veel vogels in zaten en standaard op de boom aan de overkant rustte de zeearend na zijn jacht op eten. Uren konden we hier naar kijken en luisterden we naar de geluiden van de nijlpaarden en de vogels. Een klein stukje verderop stond onze tent. Gewoon een koepeltentje maar met goede matrassen en met een fantastische ‘badkamer’. Met een kraan konden we een emmer vullen en via een katrol de boom in hijsen om hem vervolgens aan te sluiten op de douchekop.

In de Okavango delta zijn we met een mokoro, de lokale kano; een uitgehakte boom, naar en ander eiland gevaren voor een walking-safari. Marie Anne vond dit al best spannend door de verhalen over nijlpaarden die het niet zo hebben op mokoro’s, maar we wilden de wandeling niet missen en dus stapten we in. Het weer zag er niet heel goed uit, dus vertrokken we wat eerder dan gepland. Veilig aangekomen op het eiland waar de gehele big five zich bevindt, kregen we een briefing wat je moet doen als we dichtbij een leeuw, olifant, luipaard, neushoorn of buffel zouden komen, de toon was gezet! Na ongeveer 5 minuten begon het te regenen en hard te waaien. Aangezien de lucht er steeds onheilspellender begon uit te zien, besloten we terug te keren naar de mokoro om naar de lodge te gaan. Nijlpaarden, die van regen houden, werden door dit weer actiever en begonnen zich onder water te verplaatsen. Net op het moment dat wij de rivier probeerden over te steken, kwam een nijlpaard dichtbij één van de mokoro’s. De poler kon nog net op tijd met zijn stok de nijlpaard slaan om daarna zo snel mogelijk weg te varen. Nijlpaarden staan er om bekend dat als je in hun territoriaal gebied komt, ze alles vermoorden wat ze tegenkomen en de mokoro’s omslaan en de inzittenden neer stampen.. poeh, gelukkig kwamen we allemaal veilig aan de overkant, maar de schrik zat er goed in. En zo ging de laatste dag van het jaar ook weer voorbij.. Op Nieuwjaars ochtend werden we rond de ochtendgloren gewekt door een troep brullende leeuwen, een paar uur eerder hoorden we een nijlpaard langs onze tent lopen, wauw wat een ervaringen. Ondanks dat iedereen al rond half 11 op bed lag en we oud en nieuw slapend hebben doorgebracht, werden we in ieder geval het nieuwe jaar goed ingeluid door de natuur! Dat 2015 een mooi jaar mag worden.

Om kwart voor 6 ’s ochtends stonden we alweer klaar om een lange wandeling te maken (ik denk dat we nog nooit zo vroeg zijn opgestaan op nieuwjaarsdag!). Niemand had zin om op hetzelfde eiland te lopen als gister en ook de gidsen waren geschrokken. We besloten de andere kant op te gaan waar het water een stuk ondieper is, zodat de nijlpaarden daar zich niet zouden bevinden. Dit betekende dat we eerst nog een kwartier moesten lopen naar de mokoro’s en al na 5 minuten hoorden we leeuwen brullen. Wel op enige afstand en ondanks dat je weet dat hier wilde dieren rondlopen, liepen we daarna toch iets ongemakkelijker. Toen we bij het water aankwamen, waren de meesten aardig opgelucht. Met de mokoro gingen we door de delta heen en via kleine watergangen maakten we een tocht naar een ander eiland. We genoten van de uitzichten en de geluiden om ons heen. Helaas was het laatste stukje te ondiep voor de mokoro’s en was het niet mogelijk is om het laatste stukje te lopen (ivm krokodillen!), dus moesten we over een klein meer naar een andere plek. En ja hoor.. nijlpaarden, dit keer een vader, moeder met kleintje. Toen de nijlpaarden ons opmerkten maakten ze lawaai en kwamen steeds een stukje dichterbij. Gelukkig hoefden wij niet zo ver meer en konden we allemaal veilig het land op en kon de wandeling beginnen. Al na een paar minuten lopen zag Tim een heel klein groen kikkertje en we verbaasden ons allemaal hoe hij die ooit had kunnen zien, gaaf! In de drie uur durende wandeling die we hadden gemaakt zagen we olifanten op een gelukkig gepaste afstand, zagen we zebra’s, gnoes, warthogs, baboons, en hoorden we van alles over soorten bomen en sporen van dieren. Met het idee dat hier de big five rondloopt, staan je oren op scherp en keek iedereen regelmatig schichtig om zich heen als we een bepaald geluid hoorden. Toen we weer aankwamen bij onze mokoro’s stonden de nijlpaarden op het land en dachten we gemakkelijk weg te kunnen varen. Helaas besloten ze toen wij net in de mokoro zaten, snel het water in te gaan (daar voelen zij zich veiliger). Moeder nijlpaard kwam al gauw op ons af, maar moeder bleef op een gegeven moment op korte afstand toekijken en konden wij steeds verder weg raken. Daarna konden we weer genieten van de mooie omgeving van de delta. Het geluk zat zich op de eerste dag van het nieuwe jaar mee!

Na de Okavango Delta reden we met de truck naar een rhino sanctuary. We waren bang dat we in een soort dierentuin terecht zouden komen, maar niets was minder waar. Al hoewel het safaripark omheind is, ze worden hier tenslotte beschermd, is de oppervlakte ruim 85km2 en zijn er naast neushoorns ook luipaarden, hyena’s en nog veel meer diersoorten te vinden. Na enkele minuten rijden zagen we onze eerste neushoorn, een zwarte neushoorn! Aangezien er maar 4 zwarte neushoorns in dit park verblijven en zij zich voornamelijk in de struiken bevinden, hadden we veel geluk. Nu konden we dus ook onze vijfde van de big five afstrepen! Al gauw daarna zagen we ook verschillende witte neushoorns, die voornamelijk grazen in de open velden, en genoten we van de allerlaatste safari van deze trip.

Vanuit Botswana reden we naar de grens van Zuid-Afrika. Wat de snelste overgang zou moeten zijn van onze hele reis, bleek uiteindelijk lang en vermoeiend te zijn. Op de laatste dag van de kerstvakantie wilden heel wat mensen weer terug naar huis keren en dus duurden het uren voordat we ons op de Zuid-Afrikaanse bodem bevonden. Vanuit de grens reden we direct naar Johannesburg, waar onze tour eindigde. Met alle dank aan onze chauffeur David die ons altijd veilig op bestemming heeft gebracht en chef Gugu die ons zonder enige voedselvergiftiging alle 20 dagen heeft verzorgd.

Kaapstad
Vanuit Johannesburg vlogen wij de volgende dag naar Kaapstad. Heerlijk om weer even samen op pad te zijn, geen wekker te zetten en ons eigen plan te trekken. Al maanden geleden hadden we kaartjes gekocht voor Robben eiland. De eerste dag van onze trip gingen we hier naartoe, om het eiland met de gevangenis waar Nelson Mandela zo lang heeft vastgezeten te bekijken. Indrukwekkend om te zien. Ook zijn we die dag naar een aantal bezienswaardigheden van de stad geweest, zoals een Nederlands fort, een museum over de slavernij, een aantal kerken, een park, een markt en de shopping street.

De dag erna hebben we een auto gehuurd en zijn we naar Stellenbosch gereden, een leuke plaatsje met een ‘dorpstraat’ en typische Nederlandse huizen. De omgeving van Stellenbosch staat bekend om de wijngaarden en daarom zijn we natuurlijk naar een winery geweest voor een wine tasting. We hebben dit nu al een paar keer gedaan, maar het blijft leuk, de omgeving van de wijngaard was prachtig en de wijntjes smaakten heerlijk (al was het nieuw voor bob Tim om zijn wijntjes weer uit te spugen..) Nu afwachten of we Stark-Condé ook kunnen kopen Nederland.

De volgende ochtend vroeg ging onze wekker af, want we wilden graag de tafelberg op en ze hadden ons verteld dat er soms een rij staat van 3 uur. Dit wilden we voor zijn, maar toen we wakker werden was het geheel bewolkt en dus stond de tafelberg in de wolken. Daarom besloten we naar Cape Point te gaan en reden we via kleine leuke plaatsjes naar boulders beach waar de pinguïns zijn om vervolgens door te rijden naar het zuid-westerlijkste puntje van Afrika; Kaap die goeie hoop. Het weer werd steeds grauwer dus besloten we na een korte wandeling door te rijden via de andere kust richting Kaapstad en stopten we bij een farmersvillage, reden via de chapmans peak drive langs de kustlijn en stopten we bij de twelve apostels.

Gelukkig was het de dag erna stralend weer en gingen we ’s ochtends vroeg naar de tafelberg. Met de kabelbaan gingen we omhoog en het uitzicht werd steeds mooier. Bovenop de tafelberg liepen we twee uur rond om het uitzicht aan alle kanten te bekijken. Daarna reden we naar Champs Bay om lekker bij het strand te lunchen en te relaxen. Eind van de middag reden we nog door naar de bekendste en grootste winery van de omgeving voor een wijntour in de boerderij en om nog eens een wijnproeverij te doen. Dit merk, Groot Constantia, is gewoon bij Gall&Gall te koop!

We hadden de auto nog een ochtend tot onze beschikking en reden naar Kirstenbosch, een botanische tuin net buiten de stad. De mooiste tuin van de wereld wordt door de meesten beweerd en ondanks dat het seizoen niet het juiste was, konden we Tim z’n tantes hier al uren zien ronddwalen. Tot slot eindigden we bij de Neighbourhood market, waar trendy Capetown zich verzameld voor lunch. Na het inleveren van de auto, shopten we die middag nog wat in Kaapstad. En zo brak ook hier onze laatste dag aan. We besloten met de bus naar het strand te gaan om nog even te genieten van het heerlijke weer. In de supermarkt kochten we lekkere dingen om te kunnen picknicken. Na wat tijdschriften uitgelezen te hebben en een strandwandeling langs de ijskoude zee, besloten we naar Waterfront te gaan om naar het Oceanium te gaan en te winkelen. Op onze laatste avond in Kaapstad hebben we daar heerlijk gedineerd aan de waterkant.

De volgende ochtend vroeg ging onze wekker om op tijd te zijn voor onze 06:20 vlucht naar Johannesburg om daarna door te vliegen naar Dar es Salaam. In Johannesburg aangekomen, bleek onze vlucht naar Dar es Salaam te zijn gecanceld zonder dat was doorgegeven. Deze vlucht bleek al 2 maanden niet te vliegen! Gelukkig waren ze behulpzaam en kochten zij uiteindelijk voor ons een vlucht met een andere maatschappij op hun kosten 6 uur later. Helaas bleken wel onze backpacks te zijn verdwenen. Omdat het vluchtnummer van onze oude vlucht wel bestond maar naar Zambia vloog, waren ze bang dat onze bagage misschien al op die vlucht was gezet. Het kon ook zijn dat onze backpacks ergens verdwaald op het vliegveld stonden en dus liepen we verschillende bagage opslagplaatsen af, maar niemand wist ergens van af. Na 3,5uur waren eindelijk onze backpacks terecht en konden we inchecken voor onze vlucht naar huis, Dar es Salaam!