Indonesië

#03 Mini IndonesiëAlweer 4 weken verder en inmiddels heel veel Nasi Campur en Gado Gado gegeten, genoten van de zon die elke dag scheen, ons verbaasd over de gastvrijheid van de mensen, de vele tempels gezien die Bali rijk is, de vulkanen van Java beklommen, gelegen op de stranden die helemaal niet zo mooi zijn als we van Azië gewend zijn, de mola mola’s gespot en nog veel meer, en we kunnen zeggen Indonesië is gaaf! We hebben maar een klein stukje van Indonesië mogen zien, Java, Bali en Nusa Lembongan, maar we hebben een mooie tijd gehad! Terima Kasih Indonesia!

Yogyakarta
Onze reis door Indonesië begon in Yogyakarta, bekend om de Borobudur en de Prambanan tempel. Het hart van Java en wat we totaal niet verwachtten, helemaal niet zo toeristisch. Natuurlijk komen toeristen de tempels bekijken, maar gaan daarna vaak weer op doorreis, zodat de stad zijn eigen charme heeft behouden. De winkelstraat is voornamelijk gericht op de lokale bevolking, met een aantal souvenirwinkeltjes voor de toeristen. De meeste restaurantjes worden afgeraden vanwege een ‘smelly belly, en zo probeert de stad haar eigen identiteit te behouden en wij houden er van!
Goed, we blijven natuurlijk toeristen, dus ook wij zijn naar de tempels geweest. Als eerst zijn we naar de Borobudur geweest, een van de drie belangrijkste boeddhistische tempels ter wereld (samen met Angkor Wat in Cambodja en Bagan in Myanmar). Een kolossale tempel, waar in elk hoekje en elke steen wel een oude uitgehakte afbeelding te zien is. Het is erg mooi en zijn ook nu weer onder de indruk van het werk en tijd dat het gekost moet hebben. De tempel staat voor ons overigens wel op nummer 3 ;-) Wat ons opviel was dat we hier veel Indonesische toeristen tegenkwamen, vanuit vele uithoeken van het land. Zij wilden daarom graag met een blanke vrouw op de foto, maar dan wel in Indonesia Style!
Vervolgens zijn we langs Mount Merapi gereden, de meest actieve vulkaan van Indonesië, en daarna gelijk door naar de Prambanan tempel, een van de belangrijkste hindoe tempels. Hier hebben we rondgedwaald tot de zonder onder ging en we het complex moesten verlaten.

De dagen erna zijn we met een becak (een soort bakfiets, dan wel of niet met motor) naar de Kraton (het paleis van de Sultan) en het waterpaleis geweest. Toevallig liepen we ook langs een werkplaats waar ze wajong poppen maken. Tenslotte zijn we naar de vogelmarkt geweest. In Azië is het een grote strijd om de mooist zingende vogel te bezitten, je kunt hier blijkbaar veel geld mee verdienen. Er zijn daarom speciale markten waar je deze vogels kunt kopen voor heel veel geld.

Bromo en Ijen krater
Na drie volle dagen Yogyakarta besloten we met de trein verder te reizen naar Surabaya. We wilden graag naar de Bromo vulkaan, en vanuit Yogyakarta zou die reis ongeveer 13 uur duren (in een propvol minibusje). De trein naar Surabaya zou maar 5uur duren en vanuit daar konden we in 3 uur naar Bromo rijden! Het kost wel een dag extra (de trein sluit niet aan op de rit naar Bromo), maar goed we hadden toch nog tijd genoeg. De treinreis was leuk, we kochten bewust een 3e klas treinkaartje, zodat we tussen de locals zouden zitten (en veel goedkoper natuurlijk ;). We reden langs rijstvelden, dorpjes, steden, en spraken met een aantal mensen. Treinreizen blijft leuk!
Vanuit Surabaya vertrokken we de dag erna gelijk door naar Bromo. Tegen lunch tijd kwamen we daar aan en wat was het lekker rustig! (bijna alle tours komen pas ‘s avonds aan). Wij besloten na de lunch gelijk de krater van de vulkaan in te gaan, om een indruk te krijgen van de omgeving. Het was vooral stoffig en zwart, maar gaaf! Achterop de brommer van een local konden we gelukkig weer mee naar het dorpje op de kraterrand, scheelt dat een eind klimmen! ’s Avonds op de kraterrand voor ons hotel naar de zonsondergang gekeken en steeds meer laagjes kleding aan getrokken..

03:00 uur, brrrrr KOUD… weer een dikke laag met kleding aan en in de jeep naar het viewpoint om de zonsopkomst te zien. Dankzij onze gids in de jeep, waarmee we naar het viewpoint reden, hadden wij het beste plek met het mooiste uitzicht! Top geregeld! Daarna zijn we naar Bromo zelf gegaan en hebben we over de rand van de actieve vulkaan gelopen. Bijzonder om het bulderende geluid te horen en de stoom te zien! ‘s Middags zijn we doorgereden, naar de Ijen krater.

Nog vroeger dan de nacht ervoor, om 01:00 uur ging onze wekker weer af. Marie Anne half ziekjes, maar toch maar opgestaan om samen de Ijen krater op te gaan. Op een rustig tempo beklommen we de Ijen krater. Bekaf kwamen we boven. Tim ging met de gids de krater zelf in om de blue fire van dichterbij te bekijken, dit ontstaat door zwavelgas dat vrijkomt door de rotsen en alleen in het donker zichtbaar is als blauw vuur. Was heel mooi om te zien, maar iets te dicht bij was de stank ondragelijk. De zwavelrook kwam tot diep in de longen en dan te bedenken dat er dagelijks mijnwerkers 2 tot 3 keer per dag Ijen beklimmen, afdalen tot aan de blue fire om zwavel te delven zónder gasmasker (die wij wel keurig kregen aangereikt voordat we begonnen met de klim).. Wanneer de manden gevuld zijn klimmen de mijnwerkers met ongeveer 60 kilo op de schouders de krater uit om vervolgens 2 uur naar beneden te lopen. Het zware tillen en het gif dat zij dagelijks inademen, poeh het lijkt ons niet de ideale baan.. Volgens onze gids hoefden we ons geen zorgen te maken over deze mensen, door de stevige klim omhoog zouden ze zo fit zijn dat ze hier wel tegen zouden kunnen.. hmm, wij hebben hier geen goed gevoel bij..
Weer eenmaal op de kraterrand wachtten we tot de zonsopkomst en liepen we het hele eind weer naar beneden. Om 07:00uur kwamen we weer bij de auto aan, stapten we in en gingen op weg naar de ferry. Op naar Bali!

Pemuteran
’s Ochtends vroeg nog kwamen we al aan in ons guesthouse. Gelukkig was er een kamer vrij en kregen we een gratis upgrade! Heerlijk! Eerst maar even gegeten en bijgeslapen.
Pemuteran ligt in het noorden van Bali en staat bekend om het mooie koraal. We hebben gesnorkeld bij Bio-Rock, het huisrif, en op de eerste dag gelunched in een restaurantje aan het strand. Tijdens het eten probeerden we een globale planning te maken van wat we allemaal wilden doen in Bali en wat onze volgende bestemming zou worden (we hadden echt nog geen idee, en dat is niets voor ons). Per toeval kwamen we daar een Nederlands stel tegen die al heel wat van Bali had gezien. En zo werden de net gemaakte plannen alweer omgegooid. Diezelfde middag gingen we plots naar de monkey tempel, een mooie tempel, vol met apen.
Vanuit Pemuteran boekten we ook nog een snorkeltour naar Menjangan Island. Veel koraal en klein vis gezien. Het blijft bijzonder hoe mooi de onderwaterwereld kan zijn!

Dagtour
Met Komang (onze chauffeur voor één dag) vervolgden we onze trip naar Lovina. Dé plek om dolfijnen te spotten. We hadden ons zelf beloofd om nooit meer op dolfijnentocht te gaan (wij hebben altijd pech!), maar voor 6euro pp konden we het toch niet laten. Gelukkig hebben we heel wat dolfijnen gezien, al is dat niet terug te vinden op onze fotos :S. We vervolgden onze weg naar de Munduk waterval, twin lakes, een tempel aan het Bratan meer, een kleine markt en prachtige rijstvelden. Samen met de gids maakten we een wandeling door de rijstvelden en vertelde hij van alles over Bali en de cultuur, leuk! Zo leerde hij ons dat iedere derde zoon in het gezin Komang heet, het niet uitmaakt wat er met de offertjes gebeurd nadat het offer is gebracht (vandaar dat offertjes overal rondslingeren op straat, maar aan het einde van de dag weer netjes worden aangeveegd) en hele gezinnen bij elkaar in een familiecomplex wonen. Op dit complex zijn twee slaapkamers, één voor de alleroudsten, opa en oma, de overigen slapen bij elkaar in de andere slaapkamer (dit houdt soms in dat 18 volwassenen + de kinderen in één ‘slaapkamer’ slapen. Op het familiecomplex heeft elke familie ook zijn eigen familietempel en elk familiecomplex is verplicht om op het zuidoosten een vergaderruimte te creëren, waar onenigheden uitgesproken kunnen worden zodat niemand ontevreden naar bed gaat. Maar de allerbelangrijkste wijsheid van Komang was: “If your happy, you can do everything”. Hij was er dan ook van overtuigd dat als wij happy zouden zijn en het heilige water (lees bruin vies water) zouden drinken uit de tempel, wij daar niet ziek van konden worden, tenzij wij niet de volle 100% happy zouden zijn. Ondanks dat we ons echt wel happy voelden, hebben we het toch maar niet geprobeerd…
Tot slot bracht hij ons in Ubud en hadden we er 12 uur touren op zitten, een vermoeiende maar leuke dag!

Ubud
Ubud, het culturele centrum van Bali genoemd, is een leuk stadje met heel veel boetiek winkeltjes, biologische restaurantjes, vele dansvoorstellingen, ontzettend veel musea, en dat allemaal midden in de rijstvelden. Ons guest house lag fantastisch, op 5 minuten lopen van het centrum, maar toch in de rijstvelden. We hadden het geluk dat we het ‘penthouse’ kregen met twee balkons. En zo hadden we elke ochtend een heerlijk zonnetje tijdens ons ontbijtje dat hier prive werd geserveerd. In Ubud zijn we naar het oudste museum geweest, de markt, de monkey forest (met te veel brutale apen), hebben een wandeling gemaakt door de rijstvelden en een traditionele dansvoorstelling gezien. Ook zijn we een dag op tour buiten Ubud geweest, om Tirta Empul en Gunung Kawi te zien. Tirta Empul is een heilige bron, waar de mensen bidden en baden. Gunung Kawi is een vallei met oude rotsgraven in een serene omgeving. Tot slot hebben we ook een kookles gevolgd. Eerst gingen we over de markt, daarna kregen we uitleg over de verschillende rijstsoorten die op Bali werden verbouwd. Vervolgens werden we aan het werk gezet. Soep, Gado Gado, Urab, Saté, Pepes, Tempe goreng en curry werden bereid. Tot slot nog een lekker bananentoetje. Hmm.. Wie ooit naar Bali gaat, moet Ubud in ieder geval niet overstaan, we loved it!!

Nusa Lembongan
Nusa Lembongan is een eilandje iets ten oosten van Bali. We werden met de ferry op het ‘verkeerde’ strand gedropt, maar gelukkig kwam ons guest house ons ophalen. Achterop de brommer met al onze spullen reden we over de krakkemikkige weggetjes heuvel op en af naar ons guest house.  Auto’s kennen ze hier bijna niet, en al vanaf het moment dat we hier aankwamen, viel de island-vibe over ons heen. Lekker relaxed verkenden we de omgeving, het strand, de leuke eetcafeetjes en wat we in deze dagen zeker moesten gaan doen. Daarna ploften we neer bij het zwembad. Wat is het toch genieten! Ferry Doedens en zijn vriend lagen ook aan het zwembad en daar raakten we mee aan de praat. Uiteindelijk hebben we met z’n vieren gegeten terwijl Ferry steeds door shownieuws en boulevard werd gebeld. En ooooh wat hebben we zin om de afleveringen van Expeditie Robinson te kijken (sssttt…).
Door de vele goede verhalen over duiken in deze omgeving, besloten we twee duiken te boeken. De kans op mantarays en mola mola’s was vrij groot, maar in de natuur is niets zeker.. Maar we hadden geluk! Tijdens onze eerste duik kwamen we 4 manta’s tegen, waarvan 2 oceanic mantaray (mega grote!). Onze dive instructeur wist ons precies op de juiste plekken te brengen. De tweede duik zagen we twee twee mola mola’s. Wat een bijzondere/rare dieren zijn dat! Elk jaar rond deze tijd komen de dieren van 250 meter diepte naar boven om hun huid te laten reinigen. De kleinere visjes eten de parasieten op, waarna ze weer verdwijnen in de diepe oceaan. Veel duikers die we gesproken hebben maakten heel wat duiken en hebben de mola mola niet gezien, of alleen van heel ver weg.. bij ons kwam de mola mola recht op ons afgezwommen en konden deze bijzondere dieren goed aanschouwen! Met alle dank aan Tatang (onze duik instructeur).
De dag erna reden we met een brommertje het eilandje over. Al na 5 minuten waren we verdwaald en ondanks dat het eilandje helemaal niet groot is, raak je aardig gedesoriënteerd na al die verschillende bochten in de heuvels. Maar ach, ver weg kunnen we niet gaan, dus we vonden altijd wel weer een aanknopingspunt. We zijn langs strandjes, zeewier farms en de bekende devil’s tears gereden. Heel toevallig kwamen we daar een vriend van Jeff tegen, die daar op honeymoon was. Soms is de wereld wel heel klein.
De laatste dag gingen we naar yoga. Marie Anne wilde een keer naar yoga en als we dan toch in Bali zijn.. Anderhalf uur lang stretchten we ons lichaam, erg leuk om een keer te doen, sommige houdingen zijn nog best vermoeiend of moeilijk om te doen. Of het gezond is ;)???

Uluwatu
Voordat we met de taxi naar Uluwatu reden, zijn we naar Tanah Lot geweest. Deze tempel staat op een rots in de zee en ligt dicht bij de toeristische plekken van het eiland. Dit maakt Tanah Lot tot de meest gefotografeerde tempel van het eiland. Daarna zijn we naar de Uluwatu tempel gegaan, die vooral bekend staat om het mooie ruige landschap aan de kust. Vervolgens gingen we naar ons hotel hier vlakbij en liepen we naar Suluman Beach, dé plek voor de gevorderde surfers. Wat een hoge golven! Gaaf om te zien hoe die surfers die metershoge golven pakken om vervolgens vaak hard onderuit te gaan ;-)
Rondom Uluwatu zijn verschillende strandjes, elk goed voor een bepaald surfniveau. Met een brommertje zijn we ze langs gereden en hebben we lekker gerelaxed op de strandjes en naar de surfers gekeken.

Kuta
De laatste dagen waren alweer aangebroken. Tijd om naar Kuta te gaan. Door vele mensen de beroemde of wel beruchte badplaats van Bali genoemd. “You hate it or you love it”. Aangezien we wel wat gewend zijn van Patong, besloten we onze laatste dagen hier te slijten. Kuta is in onze ogen het zusje van Patong, maar zonder dansende vrouwen, minder lallende Russen, te veel Australiërs en minder barren, maar meer discotheken. Het stijlvolle Seminyak 5km verderop is een wereld van verschil, waar vooral veel dure cocktails worden gedronken in mooie beachclubs en prachtige dure boetiek winkels. Wij dachten daar ‘even’ heen te lopen over het strand, volgens iedereen maar 45 minuten lopen. Het duurde uiteindelijk 2,5 uur voordat wij er waren…
In één van onze eerste dagen zijn we naar een waterpark geweest, wat een heerlijke dag was dat! 10 verschillende glijbanen, de één nog sneller of steiler dan de anderen. In één glijbaan gaat Marie Anne nooit meer in, die dacht dat ze een hartverzakking kreeg en Tim had door zijn supersonische snelheid in de glijbanen een gat in zijn zwembroek gebrand. Aan het einde van de dag waren we versleten, spierpijn in onze benen van al het trappenlopen, maar wat hadden we een lol! Verder hebben we lekker aan het strand gelegen, gespeeld in de hoge golven van de zee, gewinkeld en voor het laatst heerlijk Indonesisch gegeten..

Eten
Oke, nog even over dat laatste.. Indonesisch eten vinden we samen met Thais eten de lekkerste keuken van de wereld. Hoewel we dat nog nooit in Indonesië zelf op de proef hadden gesteld. We hebben vanaf het begin op veel verschillende plekken verschillende gerechten uitgeprobeerd. Van Warungs (simpele goedkope restaurantjes) tot wat luxere cafeetjes/restaurantjes die vaak een naam door de jaren heen hebben opgebouwd. Wat ons al snel opviel is dat de Indonesische keuken die we kennen in Nederland toch net iets anders is dan hier in Indonesië zelf. Elk eiland heeft zijn eigen gerechten en die gerechten worden in elke huiskeuken/warung/luxe tent ook weer net wat anders bereid. In Nederland hebben we juist een top selectie van alle eilanden die daarop ook weer net wat anders worden bereid. Daarnaast wist je nooit of je gerecht de dag erna wel net zo lekker zou smaken als de dag ervoor. Soms hadden we ergens heerlijk gegeten en kregen we de volgende dag iets heel anders voorgeschoteld. Er gold voor ons dus één regel: Als het lekker smaakt, genieten (en stiekem niet nog een keer op dezelfde plek hetzelfde bestellen)!!
Onze favorieten: Nasi Campur, Nasi Pecel, Gado-Gado, Urab, Bebek goreng, Ajam Rica Rica. Sate Ajam, Daging Rendang, ach eigenlijk was het (meestal) allemaal lekker!