Visite!

#11 Mini VisiteOp 13 januari begonnen de scholen in Tanzania, dus we kwamen precies op tijd weer terug in Dar (zoals jullie ons kennen, de vakanties zo goed mogelijk benutten!). Met de badjaji en de nieuwe vrijwilliger Alice vertrokken we naar de Bajeviro Shule. We genoten van alle vrolijke bekende gezichtjes, kregen een warm welkom door de leerkrachten en het begon weer lekker chaotisch als altijd. Het voelt goed om weer thuis te zijn. Dar es Salaam en de school voelen vertrouwd en is echt ons plekje geworden. De eerste week van school heeft Tim zich vooral bezig gehouden met het schrijven van een computerlesprogramma voor de verschillende groepen en Marie Anne heeft zich bezig gehouden met het opstarten van het tutoring-programma, wat betekende dat ze zo’n 100 kinderen heeft getoetst op het leesniveau. De weken erna kwam de normale routine er weer in. Voor Tim betekent dat tutoring geven, computerlessen en sport. Voor Marie Anne het helpen bij de kleuters, het lesgeven in ST2 en tutoring. Fijn om weer te werken en het verschil te maken voor een aantal zwakke leerlingen. Daarnaast vermaakten we ons in de weekenden prima met de andere vrijwilligers. We zijn naar het strand geweest waar helaas erg veel blue bottle jellyfishes rondzwommen, zijn we naar de zoutvelden gelopen en hebben weeen avondje opgepast op de kinderen van de childrens home.

Eind januari kwam onze eerste visite, Cathelijn en Djimmie! Wat heerlijk om hun verhalen te horen over de beklimming van mount Meru, te kunnen laten zien wat wij hier zoal doen en hoe het leven in Dar es Salaam ons vergaat. We zijn heel wat avondjes uiteten geweest, hebben lekker bij gekletst en zijn een dagje opstap geweest in downtown Dar es Salaam en naar de fancy beer-garden geweest voor een drankje.

Nog maar net nadat Cathelijn en Djimmie vertrokken naar Zanzibar kwamen Tim zijn ouders al aan. Zij hadden al een safari achter de rug en we zagen mooie foto’s voorbij komen! Heerlijk om weer bij te praten en onze stad en werk te laten zien. Met de badjaji zijn we half Dar es Salaam doorgereden naar het village-museum, naar een lokale markt om souvenirs te kopen en naar veel leuke restaurantjes. Verder hebben we genoten bij het zwembad van het hotel waar zij verbleven en hadden wij opeens de beschikking over een lekkere warme douche.

Marie Anne haar ouders en haar broer Hans kwamen als laatst op visite. Ook met hen hebben we een fantastische tijd gehad. We hebben net als met de vorige visite de school en het weeshuis bezocht. Ook zijn we met z’n allen een aantal dagen op vakantie geweest naar Mafia Island. Heerlijk om na 6 weken hard werken een korte onderbreking te hebben!

Met een klein vliegtuigje vlogen we naar Mafia toe en de island-vibe kwam over ons heen, zeker toen we Chole Island op 5 minuten varen van onze logde bezochten. Mafia staat betekent om zijn whale sharks wat we uiteraard niet wilden missen. Met een boot en een spotter gingen we op zoek naar de staart van de whale shark, maar we zagen twee uur lang niets. Totdat we opeens een aantal vinnen zagen, maar deze waren veel te klein! Het bleken dolfijnen te zijn en we probeerden nog met hen te snorkelen, maar ze waren ons te snel af. Daarna zochten we weer door naar de whale shark en al gauw daarna zagen we de eerste grote vin! De boot manoeuvreerden zich om de whale shark heen, zodat we er schuin voor in konden springen. En nog geen paar seconde later kwam de eerste whale shark ons tegemoet! Een 7 meter lange shark kwam voor zijn doen op zijn dooie gemakje voorbij, terwijl wij als een gek mee moesten zwemmen. We hielden het een aantal minuten vol, maar op een gegeven moment waren we helemaal gesloopt. Door de boot werden we weer opgehaald en probeerden we het nogmaals. Uiteindelijk hebben we 5 whale sharks gezien en hebben we met 3 sharks kunnen meezwemmen. Geweldig! Die dag erna hebben we gedoken op het huisrif met z’n vieren, dat was lang geleden! Daarna brak de laatste dag alweer aan en besloten we een sunset-sail te doen. Met een dhow zeilden we voorbij het eiland om de zon in de zee te zien zakken. Daarna werd er een heerlijk diner geserveerd op de boot en praatten we met elkaar onder de sterrenhemel.

We hebben bijna een maand visite gehad, veel leuke dingen gedaan en mogen laten zien wat het leven hier voor ons speciaal maakt, namelijk het werken voor de NGO op Bajeviro Shule. Het is fijn om te weten dat er mensen zijn die weten waar we werken en wat we doen, zodat we later beter begrepen worden als we iets vertellen over Tanzania.

Liefs, Tim & Marie Anne

Reacties

1. Leuk om alles weer voor bij te zien komen We kijken met veel plezier terug ,hebben ontzettend veel gezien en genoten. heel leuk om de school te zien en hoe jullie werken en vooral heel gezellig was om jullie naar zo lange tijd weer te zien nog maar 2 weekjes dan zijn jullie weer hier tot gauw en groetjes mam

2. Wat een leuk verhaal en veel mooie foto’s! Het zal inderdaad heerlijk geweest zijn om weer bij te praten, nieuwe verhalen te horen en alles te laten zien. Ik vind het nog steeds echt heel jammer dat wij niet langs konden komen, maar gelukkig komen jullie alweer bijna terug en gaan we van de zomer samen op avontuur, nu al zin in! Geniet nog daar en heel veel succes met afscheid nemen van alle lieve mensen en kinderen. Tot snel, dikke kus

3. Terwijl ik in de bus zit op weg naar de sneeuw zie ik doe geweldige foto’s van ons verblijf bij jullie! ! Met een grote glimlach als gelezen en bekeken! Geniet nog even! ! Xxx

4. Lieve Marie Anne en Tim,

Wat een mooi verhaal, jullie genieten volop, dat is goed te zien en lezen!
    En wat een prachtige foto’s! Het einde komt wel in zicht voor jullie.. dat zal een dubbel gevoel zijn. Wij vinden het in ieder geval gezellig, kunnen we snel weer eens afspreken!
    Ik ga jullie nu eens terugappen hihi, sorry loop een beetje achter op de app.. oeps hihi.

liefs, ook van Wytse!

5. Ik lees ook nog alles hoor! Nu in deze foto’s zie heb ik toch stiekem een beetje spijt dat ik niet ben langsgekomen.. Het ziet er allemaal geweldig uit!! Ook grappig en paps en mams daar te zien hahah :) Geniet van de laatste dagen en tot snel!