Wamato Shule

#06 Mini WamatoBedankt voor al jullie reacties, het is leuk om te merken dat onze verhalen gelezen worden! Inmiddels zijn we alweer drie weken verder, al voelt het alsof we hier al veel langer zijn. Er is zoveel gebeurd, we hebben zoveel gedaan, dat het haast niet te beschrijven valt. Maar goed, we doen ons best!

Om kwart over 7 gaat onze wekker, tijd om op te staan! Rond half 8 lopen we naar beneden om te ontbijten. De ene dag is dit toast met beleg (lees de keuze is nogal beperkt, jam of jam), de andere keer is er havermout of een gebakken ei. Soms hebben we er lekker vers fruit bij. Zoals de meeste van jullie wel weten, proberen wij zo min mogelijk brood te eten dus gelukkig hebben we altijd nog de mogelijkheid om onze zelf gekochte yoghurt te eten of een eitje te koken. Na het ontbijt pakken we onze spullen en maken we ons klaar om te vertrekken. Om half 9 verzamelen we beneden om met de vrijwilligers die ook naar de Wamato Shule gaan, op pad te gaan. Elke ochtend als we het hek uitlopen, voelen we de zon al branden op onze huid. Het is maar 3 minuten lopen naar de hoofdweg om een badji aan te houden, maar de temperatuur van ruim in de dertig graden zorgt er voor dat we het liefst zo snel mogelijk in een badji willen stappen. Helaas moeten we elke keer weer onderhandelen over de prijs en willen een aantal badji-drivers van ons een ‘mzungu’ (blanken) prijs. Hierdoor kan het wel eens zo zijn dat we 5 minuten aan het onderhandelen zijn over een verschil van 50cent.. Soms voelen we ons hier wel eens schuldig over, maar aan de andere kant de lokale bevolking hier mag nog steeds voor de helft van onze afgedongen prijs mee. Sommige badji drivers weten dat wij hier ‘wonen’ en mogen we gelijk instappen voor de ‘normale’ prijs. Na 5 minuten rijden over de hoofdweg, slaan we een zijstraatje in en hobbelen we over de zandpaadjes richting de school. De meeste drivers weten waar de school is en zetten ons er recht voor af, soms moeten we een beetje helpen en daarom zitten de woorden links, rechts, doorrijden etc er in het Swahili al goed in!

De school is al begonnen als wij aankomen. De kinderen starten namelijk al om 8uur, maar wij worden pas bij het tweede blok verwacht. Om 8.50 begint dan ons eerste blok. Elke 50 minuten begint er een nieuw blok en verschuiven sommige leerkrachten van klas. De onderbouw heeft de hele dag dezelfde leerkracht, maar vanaf standard 4 wisselt dit. Tim begint zijn morgen altijd met het geven van tutoring. Om 8.50 loopt hij naar de klas toe om een leerling op te halen. Samen gaan zij dan naar de teachers-office om op een kleedje op de grond te oefenen met rekenen of lezen. De rekenles wordt gegeven in het Swahili, dus het was in het begin wel even wennen, maar inmiddels kunnen we tot ver in de duizend tellen. Marie Anne begint elke ochtend bij de kleuters. Zij neemt steeds zo’n 6 kinderen mee naar buiten om extra te oefenen met rekenen of Engels. Door op een speelse wijze met de kinderen aan de slag te gaan, merkt ze dat de kinderen enthousiast worden en ook beter gaan presteren (in de kleuterklas wordt hier niet spelenderwijs geleerd en zitten de kinderen net als in alle andere groepen in rijen achter elkaar en proberen na te schrijven wat de leerkracht op het bord schrijft). Voor Engels heeft Marie Anne daarom monkey Lulu geïntroduceerd. De aap spreekt alleen maar Engels en is heel nieuwsgierig naar de kinderen. Het lokt de kinderen uit om meer te praten en hun woordenschat uit te breiden. Ook lezen we vaak een prentenboek in het Engels en doen we samen met Lulu de bewegingen na uit het boek, of maken we dierengeluiden en leren we de Engelse namen etc.
Om 9.40 is het pauze. De kinderen krijgen pap van school en hebben tot kwart over 10 de tijd om te eten en te spelen. Wij bespreken met elkaar in de pauze wat er mogelijk nog extra moet worden gedaan deze week, praten we over manieren om kinderen te helpen bij de tutoring of zoals op woensdag halen we mandazi’s (oliebollen zonder krenten) bij de lokale shop, maken we thee en is er een informele sfeer om elkaar beter te leren kennen.
Om 10.15 begint de volgende les weer. Tim begint met zijn computerles. 4 leerlingen uit Standard 4, 5 of 6 beginnen met 20 minuten typles. Vervolgens krijgen ze 10 minuten uitleg in Word, daarna 10 minuten in Paint (om wat meer feeling te krijgen met de mousepad) en dan als er nog tijd over is mogen ze nog 5 minuten een spelletje spelen. Marie Anne geeft op dit moment tutoring.
De les van 11.05 bestaat voor Tim weer uit tutoring. Inmiddels is ons groepje zwakste kinderen al iets uitgebreid en hebben we nu 9 kinderen. We proberen ze twee keer per week tutoring te geven van ongeveer 20 minuten. Dit lukt ons vaak al in 3 dagen, dus hebben we nu ook een aantal andere kinderen erbij om met hen de leessnelheid te verhogen. Marie Anne begint om elf uur met een rekenles in Standard 1. Soms geven de leerkracht en Marie Anne de les samen, soms geeft Marie Anne de les, de andere keer ondersteunt zij de leerkracht. Op deze manier leren we van elkaar en kunnen we er in de middag tijdens de Teacher Training over praten. Het lastige vindt Marie Anne dat de leerkracht nooit van te voren kan aangeven wat zij voor rekenles wil geven. Op dit moment zijn ze al door de methoden heen dus zijn ze veel aan het herhalen. “Verzin jij maar wat” wordt dan ook regelmatig gezegd en dan wordt je met 57 kinderen best in het diepe gegooid. Gelukkig gaat het tot nu toe goed en gaan we na de zomervakantie gewoon weer aan de slag met een methode, dat geeft net even wat meer houvast…
Om 11.55 begint de laatste les van de ochtend. Officieel staat er voor Tim tutoring op de planning en voor Marie Anne het ondersteunen van de Engelse les in Standard 1. Minstens twee dagen in de week komt er iets tussendoor en wordt het rooster aangepast. Vorige week wilde de overheid per direct de lengte en het gewicht van alle kinderen van school weten en gingen Tim en Anja aan de slag met wegen en meten. Die week ervoor moesten er zo’n 24 toetsen worden uitgetypt voor de leerkrachten en gingen Marie Anne met 3 andere vrijwilligers daarmee aan de slag (lees in het Swahili..).

Om kwart voor 1 begint onze lunchpauze. De kinderen krijgen eten op school en wij lopen naar het Childerens Home van de stichting 5 minuten verderop. Alle vrijwilligers verzamelen hier om met elkaar te eten onder de banda. Het eten hier varieert van rijst met bruine bonen, ugali met bonen, tot bruine bonen met andere bonen en bruine bonen met mais. Nee, de lunch is niet onze favoriete maaltijd…

Op maandag, woensdag en donderdag vertrekken wij na de lunch weer naar school. Tim heeft in de middag twee blokken computerles. Marie Anne heeft in de middag tijd om materialen te maken voor de onderbouw, de leerlijnen van de vakken Engels en rekenen te lezen of om tutoring te geven. Ook heeft zij de hele bibliotheek geordend op leesniveau. Op donderdag zijn we allebei om 15.10 klaar en gaan we naar huis. Op maandag en woensdag geeft Tim om 16.00 uur een les ‘self-defense’ aan de bovenbouw, waarbij ze beginnen met de gevreesde warming-up gevolgd door de geliefde “kung-fu” les. Marie Anne begint om 15.10 met Teacher Training aan de twee onderbouwleerkrachten en kan dan precies het laatste half uur van Tim zijn les bekijken. Samen gaan we dan rond 17:15 uur naar huis.

Elke dinsdagmiddag en vrijdagmiddag zijn we vrij. Tot nu toe zijn we elke dinsdag naar het strand geweest om lekker te zwemmen. Het is hier heel normaal om naar een hotel te gaan, entree te betalen en dan gebruik te maken van de faciliteiten van het hotel. Zeker voor mzungu’s wordt dit aangeraden, aangezien het niet altijd veilig is voor ons om op het onbewaakte strand te zitten. Inmiddels hebben we een heel mooi hotel gevonden, op 5 minuten met een badji van ‘ons huis’ vandaan, waar we heerlijk kunnen zwemmen in het zwembad en een strandwandeling kunnen maken van een kilometer (zo groot is hun terrein!). We beginnen dan eerst met een half uur baantjes zwemmen, zodat we ook nog het gevoel hebben dat we een beetje aan sport doen, daarna lezen we wat of leren we Swahili. Elke vrijdagmiddag halen we boodschappen voor het weekend (de enige dagen dat we zelf moeten koken) en hebben we sinds vorige week een heel leuk wegrestaurantje ontdekt, de DJ Burger. Daar hebben ze lekkere veggie/beefburgers voor 2 tot 4 euro en kan je pizza’s bestellen. Dit is op loopafstand van de supermarkt, dus grote kans dat we hier regelmatig naar toe gaan voor de lunch om de bonen een keertje over te slaan… Als we dan vrijdagmiddag thuis komen van het boodschappen doen zijn we moe maar voldaan van een drukke maar leuke werkweek.. Tijd voor weekend!! Daar vertellen we de volgende keer meer over… ;-)

Liefs, Tim & Marie Anne

PS: Helaas mogen wij geen foto’s maken van de kinderen op school. De enige foto’s van kinderen die we hebben, zijn gemaakt door vrijwilligers op hun laatste werkdag (dan mag het namelijk wel!). Dus Shannon en Sophie bedankt!

Reacties

  1. Weer genieten geblazen! !! Mandazas…. Zijn dat onze ‘flappen’? Zo ja. … Jummie! !!!! Oeh ugali heb ik niet gemist ;)
    xxx cath

  2. Wat een toppers zijn jullie! Heel erg leuk om te lezen hoe jullie dagen er uit zien en hoe nuttig jullie je kunnen maken. Dat moet een fantastisch gevoel geven! Ik zou best een weekje willen komen helpen hihi
    Geniet er van zou ik dus zeggen!
    Liefs uit Breda

  3. Wat ontzettend leuk om te lezen! Zo goed om te zien hoeveel verschil jullie daar maken.. en wat een lieve kids!
    Een hele uitdaging zo;)

    Geniet ervan!

    X

Plaats een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *